REGULAMIN ORGANIZACYJNY
POWIATOWEGO INSPEKTORATU WETERYNARII
W BOCHNI


USTALIŁ: 

Powiatowy lekarz Weterynarii
Dr nauk wet. Wacław Czaja 

W uzgodnieniu z:
Wojewódzkim Lekarzem Weterynarii
Lek. wet. Agnieszka Szewczyk-Kuta

Bochnia, kwiecień 2022

 

Rozdział I

 

Postanowienia ogólne

 

§ 1

 

Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Bochni działa w szczególności na podstawie:

 

  1. ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej (Dz. U. z  2021 r., poz. 306, z późn. zm.);

 

  1. zarządzenia nr  9 Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 4 kwietnia 2022 r.  w sprawie organizacji wojewódzkich, powiatowych i granicznych inspektoratów weterynarii (Dz. Urz. Min. Rolnictwa i  Rozwoju Wsi poz. 11); 

 

  1. Statutu Powiatowego Inspektoratu Weterynarii w Bochni

 

  1. niniejszego regulaminu.

 

§ 2

 

  1. Regulamin Organizacyjny, zwany dalej „Regulaminem” określa szczegółową organizację i tryb pracy Powiatowego Inspektoratu Weterynarii w Bochni oraz szczegółowy zakres zadań komórek organizacyjnych i stanowisk wchodzących w skład Inspektoratu.

 

  1. Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:

 

  1. powiecie – należy przez to rozumieć powiat bocheński;

 

  1. Powiatowym Lekarzu – należy przez to rozumieć Powiatowego Lekarza Weterynarii w Bochni;

 

  1. Inspektoracie – należy przez to rozumieć Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Bochni;

 

  1. Komórkach organizacyjnych – należy przez to rozumieć zespoły, samodzielne stanowiska pracy oraz pracownie określone w § 11, 12, 13, 14, 15 i 16 Regulaminu;

 

  1. kierowniku – należy przez to rozumieć osobę kierującą zakładem, pracownią, zespołem a w przypadku zespołu ds. zdrowia i ochrony zwierząt, zespołu ds. bezpieczeństwa żywności oraz zespołu ds. pasz i utylizacji - koordynatorów – starszych inspektorów weterynaryjnych, a w razie ich braku inspektorów weterynaryjnych.

 

§ 3

 

  1. Inspektoratem kieruje Powiatowy Lekarz. 

 

  1. Inspektorat zapewnia obsługę realizacji zadań Powiatowego Lekarza:

 

  1. wynikających z ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. o Inspekcji Weterynaryjnej;
  2. jako dysponenta środków budżetowych na zasadach określonych w ustawie o finansach publicznych;
  3. wynikających z odrębnych ustaw.

 

  1. Inspektorat jest państwową jednostką budżetową.

 

  1. Terenem działania Inspektoratu jest obszar powiatu bocheńskiego;

 

  1. Siedziba Inspektoratu mieści się w Bochni.


 

Rozdział II

 

Organizacja Inspektoratu 

 

§ 4 

 

1. Komórkami organizacyjnymi, z wyłączeniem samodzielnych stanowisk pracy, kierują kierownicy.

 

2. W zespołach, o którym mowa w §11, 12 i 13 kierownikiem  może być wyznaczony przez Powiatowego Lekarza starszy inspektor weterynaryjny, a w razie jego braku wyznaczony przez Powiatowego Lekarza inspektor weterynaryjny.

 

  1.  Schemat organizacyjny Inspektoratu przedstawia załącznik nr 1 do niniejszego Regulaminu.


 

Rozdział III

 

Zasady realizacji zadań i kierowania pracą Inspektoratu

 

§ 5

 

  1. Powiatowy Lekarz wykonuje zadania przy pomocy Zastępcy Powiatowego Lekarza.

 

  1.  Do kompetencji Powiatowego Lekarza należy w szczególności:

 

  1. zatwierdzanie planów finansowych w zakresie dochodów i wydatków, nadzorowanie ich wykonania oraz dysponowanie środkami budżetowymi i pozabudżetowymi;

 

  1. reprezentowanie Inspektoratu na zewnątrz, występowanie z wnioskami, projektami i opiniami wyrażającymi stanowisko Inspektoratu oraz składanie innych oświadczeń woli w sprawach Inspektoratu;

 

  1. wykonywanie obowiązków i uprawnień zwierzchnika służbowego pracowników Inspektoratu, zgodnie z przepisami prawa pracy i przepisami odrębnymi, w tym ustalanie zakresów czynności pracowników Inspektoratu;

 

  1. udzielanie pisemnych upoważnień do wykonywania określonych czynności lub podpisywania pism oraz pełnomocnictw do dokonywania czynności prawnych; 

 

  1. zapewnienie funkcjonowania adekwatnej i skutecznej kontroli zarządczej; 

 

  1. zapewnienie przestrzegania ładu i porządku, przepisów przeciwpożarowych oraz bezpieczeństwa i higieny pracy w Inspektoracie.


 

§ 6

 

  1. W przypadku nieobecności lub nieobsadzenia stanowiska Powiatowego Lekarza działalnością Inspektoratu kieruje Zastępca Powiatowego Lekarza.  
  2. W przypadku nieobecności lub nieobsadzenia stanowiska Powiatowego Lekarza Weterynarii i jego Zastępcy działalnością Inspektoratu kieruje pisemnie upoważniony przez Powiatowego Lekarza pracownik.
  3. Powiatowemu Lekarzowi bezpośrednio podlega:

 

  1. Zespół do spraw zdrowia i ochrony zwierząt;
  2. Zespół do spraw finansowo-księgowych; 
  3. Samodzielne stanowisko do spraw administracyjnych;
  4. Pracownia badania mięsa na obecność włośni.

 

  1. Zastępcy Powiatowego Lekarza bezpośrednio podlega:

 

  1. Zespół do spraw bezpieczeństwa żywności;
  2. Zespół do spraw pasz i utylizacji.

 

§ 7

 

  1. Kierownicy  odpowiadają za:

 

  1. należyte zorganizowanie pracy zespołu i zapoznanie podległych pracowników z obowiązującymi przepisami prawa; 

 

  1. porządek i dyscyplinę pracy; 

 

  1. merytoryczną i formalno-prawną poprawność załatwianych spraw.

 

 

  1. Kierownicy dokonują podziału zadań dla poszczególnych pracowników kierowanych przez nich komórek organizacyjnych oraz ustalają na piśmie propozycje zakresów obowiązków, które przedkładają Powiatowemu Lekarzowi do zatwierdzenia.

 

 

§ 8

 

  1. Projekty pism, dokumentów, umów, porozumień, decyzji administracyjnych i aktów prawnych wydawanych przez Powiatowego Lekarza opracowuje właściwa komórka organizacyjna, osoba z której zakresem działania związane jest pismo, akt prawny, dokument, porozumienie, decyzja administracyjna. 

 

2. Projekty aktów prawa wewnętrznego winny być przygotowane ze szczególną starannością oraz odpowiadać zasadom techniki prawodawczej.

 

  1. Projekty aktów prawa wewnętrznego, umów, porozumień oraz pism procesowych, powinny być parafowane przez:

 

  1. pracownika zajmującego się sprawą;

 

  1. kierownika zespołu, z którego zakresem działania związany jest akt prawny;

 

  1. głównego księgowego - w przypadku, gdy treść aktu dotyczy budżetu lub  ma  powodować skutki finansowe;

 

  1. radcę prawnego (zatrudnionego na podstawie umowy zlecenia) - pod względem formalnoprawnym i redakcyjnym.

 

  1. Projekty innych pism i dokumentów powinny być parafowane przez:
  1. pracownika zajmującego się sprawą;

 

  1. kierownika komórki organizacyjnej, z którego zakresem działania związany jest dokument;

 

  1. głównego księgowego - w przypadku, gdy treść pisma czy dokumentu dotyczy budżetu lub ma powodować skutki finansowe.

 

5. Przelewy, czeki i inne dokumenty obrotu pieniężnego i materiałowego, jak również inne dokumenty o charakterze rozliczeniowym, stanowiącym podstawę do otrzymania lub wydatkowania środków pieniężnych Inspektoratu podpisują:

1) Powiatowy Lekarz lub jego zastępca lub osoba, o której mowa  w §  6 ust. 2, oraz 

2) Główny Księgowy lub jego zastępca albo inny pracownik zastępujący Głównego Księgowego w czasie jego nieobecności, pisemnie upoważniony przez Powiatowego Lekarza.

 

6. Podpisujący i parafujący pisma odpowiadają za ich merytoryczną treść, formę, a także za zgodność z przepisami prawa oraz z interesem publicznym.

 

 

§ 9

 

Pracownicy Inspektoratu podpisują pisma, decyzje (w tym decyzje administracyjne na podstawie imiennego upoważnienia ) i inne dokumenty w sprawach, do załatwienia których zostali imiennie upoważnieni przez Powiatowego Lekarza.

 

§ 10

 

  1. Symbolikę oznaczania pism wychodzących z poszczególnych komórek organizacyjnych i stanowisk pracy określa załącznik nr 2.

 

  1. Obieg dokumentacji wewnętrznej Inspektoratu ustala w drodze instrukcji kancelaryjnej Powiatowy Lekarz.

 

Rozdział IV

 

Szczegółowy zakres działania komórek organizacyjnych

 

§ 11

 

1. Do zadań zespołu do spraw zdrowia i ochrony zwierząt należy:

1)   ochrona zdrowia zwierząt  w celu zapewnienia ochrony zdrowia publicznego;

2)    zwalczanie chorób zakaźnych zwierząt, w tym chorób odzwierzęcych;

3)   badania kontrolne zakażeń zwierząt;

  1. monitorowanie chorób odzwierzęcych i odzwierzęcych czynników chorobotwórczych  oraz związanej z nimi oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe u zwierząt;
  2. przeprowadzanie kontroli weterynaryjnej w handlu i wywozie zwierząt w rozumieniu przepisów o kontroli weterynaryjnej w handlu;
  3. nadzór nad przestrzeganiem wymagań weterynaryjnych przy podejmowaniu i prowadzeniu działalności nadzorowanej przez podmioty umieszczone w rejestrze Powiatowego Lekarza;
  4. nadzór nad przestrzeganiem wymagań weterynaryjnych w gospodarstwach utrzymujących zwierzęta gospodarskie;
  5. sprawowanie nadzoru nad wprowadzaniem na rynek zwierząt w tym zwierząt akwakultury;
  6. sprawowanie nadzoru nad tranzytem zwierząt przez terytorium powiatu bocheńskiego;
  7. przeprowadzanie na terytorium powiatu bocheńskiego kontroli spełniania wymagań weterynaryjnych przy przemieszczaniu w celach niehandlowych zwierząt domowych towarzyszących podróżnym;
  8. przeprowadzanie na terytorium powiatu bocheńskiego kontroli spełniania wymagań weterynaryjnych przy przemieszczaniu w celach niehandlowych zwierząt cyrkowych, określonych w przepisach Unii Europejskiej oraz sprawowanie nadzoru nad przemieszczaniem takich zwierząt;

12) przeprowadzanie, zgodnie z właściwością wynikającą z przepisów Unii Europejskiej,  kontroli na miejscu w zakresie przestrzegania wymogów wzajemnej zgodności, modulacji oraz zintegrowanego systemu zarządzania i kontroli w ramach systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników;

  1. sprawowanie nadzoru nad zdrowiem zwierząt przeznaczonych do rozrodu oraz jakością zdrowotną materiału biologicznego i jaj wylęgowych drobiu;
  1. sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów o ochronie zwierząt;
  2. sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem zasad identyfikacji i rejestracji zwierząt oraz spełnienia zasad i wymogów wzajemnej zgodności (cross compilance);

16) sprawowanie nadzoru nad utrzymywaniem, hodowlą, prowadzeniem ewidencji zwierząt doświadczalnych w jednostkach doświadczalnych, hodowlanych i u dostawców;

17) prowadzenie monitorowania substancji niedozwolonych, pozostałości chemicznych, biologicznych, produktów leczniczych i skażeń promieniotwórczych u zwierząt, w ich wydzielinach i wydalinach, w tkankach lub narządach zwierząt, w wodzie przeznaczonej do pojenia zwierząt;

18) przeprowadzanie kontroli zasad stosowania substancji o działaniu hormonalnym, tyreostatycznym i β-agonistycznym;

19) prowadzenie wymiany informacji w ramach systemów wymiany informacji, o których mowa w przepisach Unii Europejskiej;

20) przekazywanie, za pośrednictwem Małopolskiego Wojewódzkiego Lekarza Weterynarii, Głównemu Lekarzowi Weterynarii, danych zawartych w rejestrze;

21) prowadzenie spraw związanych z opracowywaniem, zmianami, aktualizacją i realizacją planów gotowości zwalczania poszczególnych chorób zakaźnych zwierząt oraz udział w zespołach kryzysowych;

22) prowadzenie ksiąg zawierających informacje o chorobach zakaźnych oraz przekazywanie właściwym powiatowym lekarzom weterynarii i Małopolskiemu Wojewódzkiemu Lekarzowi Weterynarii oraz państwowemu powiatowemu inspektorowi sanitarnemu informacji o tych chorobach;

23) współpraca z Państwową Inspekcją Sanitarną, Inspekcją Farmaceutyczną, Państwową Inspekcją Handlową, Inspekcją Transportu Drogowego, Inspekcją Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych oraz jednostkami samorządu terytorialnego  przy zwalczaniu chorób zakaźnych zwierząt, w tym chorób odzwierzęcych;

24) współpraca z zespołem finansowo-księgowym w zakresie wykazywania kosztów realizacji programów zwalczania chorób zakaźnych zwierząt, w tym w odniesieniu do programów zwalczania chorób, współfinansowanych ze środków Unii Europejskiej;

25) współpraca przy wykonywaniu swoich zadań z właściwymi organami administracji rządowej i jednostkami samorządu terytorialnego oraz organami samorządu lekarsko-weterynaryjnego;

26) nadzór nad wykonywaniem na podstawie wyznaczenia Powiatowego Lekarza czynności zleconych z zakresu zdrowia i ochrony zwierząt przez lekarzy weterynarii niebędących pracownikami Inspekcji oraz przez inne osoby niebędące pracownikami Inspekcji;

27) sprawozdawczość bieżąca, okresowa i statystyczna.

 

  1. W skład zespołu, o którym mowa w ust. 1 wchodzi:
  1. kierownik zespołu - inspektor weterynaryjny ds. zdrowia zwierząt i ochrony zwierząt jako koordynator zespołu;
  2. inspektorzy weterynaryjni ds. zdrowia zwierząt i ochrony zwierząt;
  3. inspektor weterynaryjny ds. ochrony zwierząt; 
  4. inspektor weterynaryjny ds. cross complaince.

 

 

§ 12

 

1.Do zadań zespołu do spraw bezpieczeństwa żywności należy:

1) zapewnienie bezpieczeństwa produktów pochodzenia zwierzęcego w celu ochrony   

     zdrowia publicznego;

2) monitorowanie chorób odzwierzęcych i odzwierzęcych czynników chorobotwórczych oraz związanej z nimi oporności na środki przeciwdrobnoustrojowe u zwierząt, w produktach pochodzenia zwierzęcego;

3) badanie zwierząt rzeźnych oraz produktów pochodzenia zwierzęcego;

4) przeprowadzanie kontroli weterynaryjnej w handlu i wywozie produktów pochodzenia zwierzęcego w rozumieniu przepisów o kontroli weterynaryjnej w handlu;

5) sprawowanie nadzoru nad bezpieczeństwem produktów pochodzenia zwierzęcego, w tym nad wymaganiami weterynaryjnymi przy ich produkcji, umieszczaniu na rynku oraz sprzedaży bezpośredniej;

6) nadzór i koordynacja badań laboratoryjnych mięsa na obecność włośni;

7) sprawowanie nadzoru nad produkcją mięsa przeznaczonego na użytek własny;

8) sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem przepisów o ochronie zwierząt w rzeźniach i innych nadzorowanych miejscach uboju zwierząt;

9) sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem zasad identyfikacji i rejestracji zwierząt oraz przemieszczaniem zwierząt w rzeźniach;

10) sprawowanie nadzoru nad przestrzeganiem wymagań weterynaryjnych w zakresie produkcji produktów pochodzenia zwierzęcego w gospodarstwach utrzymujących zwierzęta gospodarskie; 

11) sprawowanie nadzoru nad bezpieczeństwem produktów pochodzenia zwierzęcego, w tym nad spełnianiem wymagań określonych przez właściwe organy państw trzecich dla zakładów uprawnionych do wysyłki produktów pochodzenia zwierzęcego do tych państw;

12) sprawowanie nadzoru nad stosowaniem przez podmioty podlegające nadzorowi Inspekcji Weterynaryjnej obowiązkowego systemu znakowania wołowiny;

13) prowadzenie rejestru zakładów produkujących produkty pochodzenia zwierzęcego przeznaczone do spożycia przez ludzi oraz podmiotów wprowadzających do obrotu produkty pochodzenia zwierzęcego przeznaczone do spożycia przez ludzi, w tym, w zakresie właściwości Inspekcji Weterynaryjnej, w ramach sprzedaży bezpośredniej, handlu detalicznego oraz gospodarstw prowadzących ubój w celu produkcji mięsa na użytek własny; 

14) prowadzenie wykazu podmiotów prowadzących działalność rejestrowaną lub zatwierdzoną w zakresie produktów pochodzenia zwierzęcego; 

15)   przekazywanie, za pośrednictwem Małopolskiego Wojewódzkiego Lekarza Weterynarii, Głównemu Lekarzowi Weterynarii informacji i danych zawartych w prowadzonych wykazach, w tym informacji o każdej zmianie stanu faktycznego lub prawnego ujawnionego w tych wykazach;

16) nadzór nad wykonywaniem na podstawie wyznaczenia Powiatowego Lekarza czynności zleconych z zakresu bezpieczeństwa żywności przez lekarzy weterynarii niebędących pracownikami Inspekcji oraz przez inne osoby niebędące pracownikami Inspekcji; 

17)   współpraca z zespołem finansowo-księgowym w zakresie finansowania kosztów badania zwierząt rzeźnych i mięsa, nadzoru nad rozbiorem mięsa i przetwórstwem produktów pochodzenia zwierzęcego oraz obsługi finansowo-księgowej administracyjnego postępowania egzekucyjnego i postępowania mandatowego;

18) prowadzenie monitorowania substancji niedozwolonych, pozostałości chemicznych, biologicznych, produktów leczniczych i skażeń promieniotwórczych u zwierząt, w produktach pochodzenia zwierzęcego, w wodzie przeznaczonej do pojenia zwierząt;

19) przyjmowanie informacji o niebezpiecznych produktach żywnościowych od organów Państwowej Inspekcji Sanitarnej, Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa, Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych, w zakresie kompetencji tych inspekcji, oraz od organów Inspekcji Handlowej o niebezpiecznych produktach żywnościowych pochodzenia zwierzęcego oraz ocena ryzyka i stopnia zagrożenia spowodowanego niebezpiecznym produktem żywnościowym, a następnie przekazywanie tych informacji do kierującego siecią systemu RASFF;

20) przygotowywanie danych niezbędnych do prowadzenia systemów wymiany informacji,              o których mowa w przepisach Unii Europejskiej;

21) współpraca z pozostałymi komórkami organizacyjnymi Inspektoratu w zakresie wymiany informacji merytorycznych oraz  danych potrzebnych do raportowania   z  wykonanych zadań do rozliczeń finansowych, opracowania budżetu zadaniowego i innych potrzeb w zakresie właściwości komórek organizacyjnych Inspektoratu;

22) współpraca przy wykonywaniu swoich zadań, z właściwymi organami administracji rządowej i jednostkami samorządu terytorialnego oraz organami samorządu lekarsko-weterynaryjnego;

23) sprawozdawczość bieżąca, okresowa i statystyczna.

 

  1. W skład zespołu, o którym mowa w ust. 1 wchodzi:

1)  kierownik zespołu - inspektor weterynaryjny ds. bezpieczeństwa żywności jako koordynator zespołu;

2)   inspektorzy ds. bezpieczeństwa żywności.

 

§ 13

 

1.Do zadań zespołu do spraw pasz i utylizacji należy:

 

1) sprawowanie nadzoru nad wytwarzaniem, obrotem i stosowaniem pasz, dodatków stosowanych w żywieniu zwierząt, organizmów genetycznie zmodyfikowanych przeznaczonych do użytku paszowego i pasz genetycznie zmodyfikowanych; 

2) sprawowanie nadzoru nad przywozem i wywozem pasz;

3) prowadzenie czynności związanych z rejestracją, zawieszaniem, cofaniem rejestracji i dokonywaniem zmian w rejestracji zakładów sektora paszowego oraz zatwierdzaniem, zawieszaniem, cofaniem zatwierdzenia, warunkowym zatwierdzaniem i dokonywaniem zmian w zatwierdzaniu tych zakładów oraz prowadzeniem rejestru przedsiębiorstw działających w sektorze pasz;

4) sprawowanie nadzoru nad stosowaniem pasz leczniczych;

5) sprawowanie nadzoru nad podmiotami stosującymi dozwolone białka pochodzenia zwierzęcego w żywieniu zwierząt;

6) aktualizacja powiatowego planu gotowości na wypadek wystąpienia zagrożeń w zakresie pasz;

7) realizacja planu urzędowej kontroli pasz;

8) przyjmowanie informacji od organów Państwowej Inspekcji Ochrony Roślin i Nasiennictwa, Inspekcji Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych oraz Inspekcji Handlowej, w zakresie kompetencji tych inspekcji, o niebezpiecznych paszach oraz ocena ryzyka i stopnia zagrożenia spowodowanego niebezpieczną paszą, a następnie przekazywanie tych informacji do kierującego siecią systemu RASFF;

9) przygotowywanie danych niezbędnych do prowadzenia systemów wymiany informacji,              o których mowa w przepisach Unii Europejskiej;

10) sprawowanie nadzoru nad wprowadzaniem na rynek ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego w tym nadzór nad przywozem i wywozem tych produktów;

11) prowadzenie rejestru podmiotów prowadzących działalność nadzorowaną w zakresie zbierania, transportowania, przechowywania, operowania, przetwarzania oraz wykorzystywania lub usuwania ubocznych produktów pochodzenia zwierzęcego nieprzeznaczonych do spożycia przez ludzi, sprawowanie nadzoru nad działalnością tych podmiotów i przekazywanie, za pośrednictwem Małopolskiego Wojewódzkiego Lekarza Weterynarii, Głównemu Lekarzowi Weterynarii danych zawartych w rejestrze;

12) sprawowanie nadzoru nad wykorzystywaniem dodatków do wzbogacania gleby przez podmioty stosujące polepszacze gleby oraz prawidłowości postępowania w przypadku wykrycia niedozwolonych białek pochodzenia zwierzęcego w paszach;

13) przekazywanie, za pośrednictwem Małopolskiego Wojewódzkiego Lekarza Weterynarii, Głównemu Lekarzowi Weterynarii informacji i danych zawartych w prowadzonych wykazach, w tym informacji o każdej zmianie stanu faktycznego lub prawnego ujawnionego w tych wykazach;

14) współpraca z pozostałymi komórkami organizacyjnymi Inspektoratu w zakresie wymiany informacji merytorycznych oraz  danych potrzebnych do raportowania   z  wykonanych zadań do rozliczeń finansowych, opracowania budżetu zadaniowego i innych potrzeb w zakresie właściwości komórek organizacyjnych Inspektoratu;

15) współpraca przy wykonywaniu swoich zadań, z właściwymi organami administracji rządowej i jednostkami samorządu terytorialnego oraz organami samorządu lekarsko-weterynaryjnego;

16)  sprawozdawczość bieżąca, okresowa i statystyczna.

 

  1. W skład zespołu, o którym mowa w ust. 1 wchodzi:

 

1)  kierownik zespołu - inspektor weterynaryjny ds. pasz i utylizacji jako koordynator zespołu.


 

§ 14

 

  1. Do zadań zespołu do spraw finansowo – księgowych należy:

 

1)        prowadzenie rachunkowości oraz jej gospodarki finansowej Inspektoratu    

zgodnie z obowiązującymi przepisami; 

2) przygotowywanie projektu budżetu i planu wydatków; 

3) analiza wykorzystania środków finansowych, budżetowych i pozabudżetowych, innych operacji gospodarczych oraz sposobu ich dokumentowania; 

4) kontrola legalności operacji gospodarczych oraz sposobu ich dokumentowania; 

5) kontrola racjonalnego wykorzystania środków rzeczowych i finansowych; 

6) przygotowywanie projektów aktów prawa wewnętrznego wydawanych przez Powiatowego Lekarza a dotyczących prowadzenia rachunkowości, w szczególności zakładowego planu kont, obiegu dokumentów (dowodów księgowych), zasad przeprowadzania i rozliczania inwentaryzacji, ewidencji druków ścisłego zarachowania; 

7) sporządzanie i przekazywanie sprawozdań i zestawień zbiorczych dotyczących realizacji dochodów i wydatków Inspektoratu; 

8) sporządzanie bilansów i okresowych sprawozdań finansowych; 

9) prowadzenie dokumentacji i windykacji dochodów budżetowych; 

10) prowadzenie dokumentacji w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych; 

11) sporządzanie listy płac, naliczanie zasiłków chorobowych, opiekuńczych, macierzyńskich, rodzinnych i pielęgnacyjnych oraz prowadzenie dokumentacji w tym zakresie i w zakresie innych świadczeń pracowniczych; 

12) opracowywanie analiz ekonomicznych; 

13) prowadzenie ewidencji ilościowo - wartościowej środków trwałych i naliczanie odpisów amortyzacyjnych i umorzeniowych; 

14) opracowywanie i realizacja planów finansowych w zakresie zatrudnienia, środków budżetowych, dochodów własnych, zakładowego funduszu świadczeń socjalnych; 

15) terminowe realizowanie bieżących płatności i zobowiązań; 

16) kontrola i analiza realizacji dochodów Skarbu Państwa, wydatków budżetowych i dochodów własnych Inspektoratu;  

17) prowadzenie kasy Inspektoratu zgodnie z obowiązującymi unormowaniami; 

18) sporządzanie i przekazywanie zgodnie z obowiązującymi przepisami dokumentacji z tytułu zobowiązań wobec ZUS i US; 

19) realizacja wypłat gotówkowych i bezgotówkowych wynikających ze zobowiązań Inspektoratu; 

20) prowadzenie ewidencji analitycznych, syntetycznych oraz kartotek mienia będącego w dyspozycji Inspektoratu;

21) prowadzenie spraw wynikających z nawiązywania, trwania i rozwiązywania stosunku pracy oraz związanych z naborem kandydatów do korpusu służby cywilnej w Inspektoracie;

22) prowadzenie akt osobowych pracowników Inspektoratu oraz osób zatrudnianych w Inspektoracie w ramach umów cywilnoprawnych; 

23) prowadzenie spraw w zakresie ubezpieczeń społecznych, świadczeń emerytalno – rentowych; 

24) wydawanie zaświadczeń i świadectw pracy; 

25) wykonywanie czynności związanych z organizacją profilaktycznych badań lekarskich,

26) prowadzenie spraw BHP; 

27) organizacja szkoleń BHP i p.poż.  dla pracowników;

28) dysponowanie środkami transportu i prowadzenie dokumentacji związanej z nimi.


 

2. Główny księgowy odpowiada w szczególności za przestrzeganie przepisów zawartych w ustawie o finansach publicznych  i w ustawie o rachunkowości oraz realizację następujących zadań w zakresie gospodarki finansowej Inspektoratu i w zakresie rachunkowości:

 

  1. prowadzenie rachunkowości jednostki;

 

  1. wykonywanie dyspozycji środkami pieniężnymi;

 

  1. dokonywanie wstępnej kontroli:

a) zgodności operacji gospodarczych i finansowych z planem finansowym,

b) kompletności i rzetelności dokumentów dotyczących operacji gospodarczych i finansowych.


 

  1. W skład zespołu, o którym mowa w ust. 1 wchodzi:

 

a) Główny Księgowy,

b) Referent ds. administracyjno-księgowych. 

 

§ 15

 

  1. Do zadań samodzielnego stanowiska do spraw administracyjnych należy:

1)        obsługa kancelaryjna Powiatowego Inspektoratu: 

a) obsługa centrali telefonicznej, 

b) przyjmowanie i rozdział korespondencji, 

c) przygotowywanie i wysyłka korespondencji, 

d) obsługa poczty elektronicznej; 

2) udzielanie informacji interesantom, a w razie potrzeby kierowanie ich do właściwych stanowisk pracy; 

3) przyjmowanie i rejestracja skarg i wniosków; 

4)        przestrzeganie właściwego obiegu dokumentów zgodnie z instrukcją kancelaryjną;  

5) zaopatrywanie Powiatowego Inspektoratu w drobny sprzęt biurowy, materiały biurowe, środki czystości;

6) prowadzenie spraw związanych z komputeryzacją i wprowadzaniem programów informatycznych oraz utrzymywaniem sprzętu komputerowego Inspektoratu w należytym stanie;

7) prowadzenie archiwum zakładowego, tworzenie baz danych i ich archiwizacja. 

 

    

  1. W skład samodzielnego stanowiska, o którym mowa w ust. 1 wchodzi:

 

  1. Referent ds. administracyjnych.

 

 

§ 16

 

  1. Do zadań Pracowni badania mięsa na obecność włośni (Powiatowego Oddziału do spraw badania w kierunku włośni) należy: 

 

 1)  badanie mięsa na obecność włośni metodą wytrawiania z zastosowaniem mieszadła

      magnetycznego;

2) utrzymywanie i doskonalenie wdrożonego zgodnie z normą PN-EN ISO/IEC 17025 systemu zarządzania przy wykonywaniu badań mięsa na obecność włośni;

3) realizacja Polityki Jakości oraz celów ogólnych systemu zarządzania;

4) obsługiwanie wyposażenia badawczego i pomiarowego zgodnie z instrukcjami; 

5) sporządzanie czytelnych zapisów /w chwili wykonywania pracy/ w sposób umożliwiający ich identyfikację w odniesieniu do wykonywanej pracy  – wypełnianie opracowanych w tym celu formularzy; 

6) współpraca z Kierownikiem Zakładu Higieny Weterynaryjnej Wojewódzkiego Inspektoratu Weterynarii w Krakowie,  Kierownikiem ds. Jakości oraz Kierownikiem Technicznym w ramach wdrożonego systemu zarządzania;

7) udział w badaniach biegłości minimum raz w roku; 

8) przygotowanie i udział w audytach wewnętrznych i zewnętrznych.

 

  1. Zarówno Pracownia badania mięsa na obecność włośni, jak i podległe jej Terenowe Punkty Wytrawiania, pod względem funkcjonowania systemu zarządzania jakością podlegają kierownikowi Zakładu Higieny Weterynaryjnej Wojewódzkiego Inspektoratu Weterynarii w Krakowie.


 

§ 17

 

Tryb pracy Inspektoratu określa szczegółowo regulamin pracy wprowadzony zarządzeniem Powiatowego Lekarza.



 

Wykaz załączników:

 

  1. Schemat organizacyjny Powiatowego Inspektoratu – zał. Nr 1.
  2. Wykaz symboli komórek organizacyjnych – zał. nr 2.